Sabtu, 28 Februari 2015

Suri rumah

Bila scroll newsfeed facebook tadi, ada ternampak yang si polan jelous dengan si polan. Si A kena kerja + overtime while si B suri rumah.

Jelous sebab si B boleh menjaga anak sepenuh masa, melihat anak membesar depan mata walhal dia tidak.

Adalah dengan ini aku nak tegaskan tak payah la engkorang jelous dengan si B ni ye. Sebab ko tak kan tahu apa yang bakal ko hadapi.

Contoh mudah aku bagi hidup aku je le...

Aku bangun sama time dengan laki aku yang nak masuk kerja pukul 8. Terus masak makanan faiq, breakfast aku, lunch aku, basuh baju, etc...abis je settle all that, faiq bangun, mandi and makan. Layan dia aje dah lunch.

Kalau dia crancky, masak la nak memujuk...kalau tidak, selamat tenaga aku.

pastu petang struggle tido kan dia. Lately dia pandai main main, dia tak nak tido. So banyak masa aku abis dok pujuk dia tido. Pastu aku pon baru nak bawak keluar kerja part time aku ( beading etc )

Belum pon siap target kerja, dah faiq bangun. Dah nak kena mandikan, bagi makan, cuci walker ( usually dia makan kat walker ) etc etc.

Pastu bawak dia jumpa matahari kalau cuaca mengizinkan + tunggu bapak dia balik.

Pum pang pum pang, sama je penat kalau kerja. Cuma anak memang depan mata la.

Kalau nak dibanding kat opis nak hadap kerenah opismate..dirumah hadap kerenah anak. Mana kau prefer? Budak yang melalak aje tak tentu hala butir cakap atau orang tua yang dah kompem kompem tahu apa dorang nak. Tinggal ko nak layan atau tak aje.



Tapi kau kena tau satu bende. Bila kau jadi suri rumah, kau dah hadap anak kau doplopatjam. So whenever dia crancky, ko akan jadi cepat hangin.



Masa tu la perang antara kau, laki kau ngan anak kau pon bermula.

Sian budak yang tak reti hape tu.

Itu satu hal.

Ada pulak husband yang dok cakap ' tak pe ayang..abang paham ayang penat '

Please believe me. They do but they dont. Hahahahahahahahahaha

Sekadar paham je lah ye. ;p