Khamis, 12 Oktober 2017

13 SEBAB SUSU BADAN BERKURANG

Susu badan berkurang merupakan satu ketakutan bagi ibu-ibu menyusu. Ketahui masalah sebenar disebalik penurunan susu ibu.

Sebagai ibu yang menyusukan bayi dengan susu ibu, pengurangan penghasilan susu ibu adalah sangat ditakuti. Berbagai andaian boleh dibuat si ibu antaranya tersalah makan, anak diberi makan oleg pengasuh walaupun belum 6 bulan, anak kurang sihat dan sebaginya.

Jom ikuti 17 faktor biasa susu badan ibu menyusu merudum:
  1. Faktor biasa yang dibincangkan ialah kurang pemahaman konsep demand and supply. Seeloknya ibu hamil yang merancang untuk menyusukan bayi sepenuhnya menuntut ilmu penyusuan dengan kaunselor bertauliah.
  2. Tidak memulakan penyusuan seawal yang mungkin (sejurus kelahiran). Antara sebab nya, hospital bersalin tidak mesra penyusuan susu ibu, masalah bersalin secara c-section dan kurang ilmu. 
  3. Umum mengetahui bahawa, ibu menyusu dilarang mengambil ubatan tertentu. Selain khuatir ubatan mempengaruhi susu ibu, ada juga ubatan yang mempengaruhi pengeluaran susu ibu. Sila maklumkan pegawai farmasi tentang status anda sebelum menerima ubat-ubatan. 
  4. Jumlah pengambilan air tidak mencukupi juga menyumbang kepada faktor utama. Setiap dari 25kg berat manusia, memerlukan 1 liter air. Ditambah lagi dengan keperluan untuk menghasilkan susu ibu, ibu menyusu WAJIB memastikan keperluan air mencukupi. 
  5. Mengandung semula juga mempengaruhi susu badan. Ini kerana hormon kehamilan akan meningkat, hormon untuk menghasilkan susu ibu menurun.
  6. Pengambilan diet yang tidak seimbang boleh menyebabkan susu ibu merudum. Protein adalah struktur utama susu ibu. Jadi pastikan pemakanan anda seimbang dan bukan makan kerana lapar. 
  7. Pengambilan pil perancang juga menggangu hormon. Sila berbincang dengan doktor untuk masalah ini. 
  8. Soda, kopi, teh, coklat adalah minuman yang tidak membawa masalah jikan diambil secara sederhana. Tetapi jika diminum secara berlebihan, ia akan mengakibatkan ibu menyusu mengalami dehidrasi. Maka penghasilan susu akan menjadi lebih perlahan dan berkurang.
  9. Kelahiran pramatang menyebabkan ibu dan bayi terpisah untuk pemerhatian. Jadi apabila kurangnya ransangan dari bayi maka, susu ibu akan merudum. Rujuk pakar laktasi semasa anda masih berada di hospital adalah lebih baik kerana pakar tersebut boleh memerhati kondisi si kecil.
  10. Datang bulan ketika dalam proses menyusukan juga akan menyebabkan susu merudum. Ini kerana tahap kalsium dan vitamin D (yang membantu penyerapan kalsium)  menurun dalam fasa tersebut. Walhal kalsium adalah salah satu komponen penting penghasilan susu.
  11. Jatuh sakit atau mendapat jangkitan sangat tidak dapat dielakkan. Kondisi badan yang kurang air, kurang makan dan pengaruh ubat-ubatan boleh menyebabkan susu ibu menurun.
  12. Kurang rehat / letih / lesu juga penyebab utama si ibu mengalami masalah ini. Ini kerana untuk menghasilkan susu, ibu telah membakar kalori yang cukup tinggi ditambah dengan pergerakan ketika bekerja dan sebagainya. Jadi jika ibu kekurangan tenaga, susu ibu boleh merudum.
  13. Tekanan perasaan, mental dan fizikal. Lumrah seorang wanita untuk kelihatan sempurna serba serbi. Adakalanya, ia memenatkan. Dapatkan bantuan dari keluarga atau suami untuk mengelakkan tekanan ini.

Di atas adalah antara faktor-faktor yang biasa menjdi punca susu ibu berkurang. Nasihat syima, dapatkan bantuan bagi menyelesaikan masalah yang telah dikenal pasti. 


Sebagai cadangan, pengambilan ESP ketika menyusu sangat membantu ibu ibu menikmati aktiviti penyusuan. 




Antara kelebihan ESP ketika menyusu ialah:-


1. ESP ADALAH PEMBERI TENAGA

ESP merupakan salah satu makanan/minuman yang mempunyai indeks glisemik yang rendah sekitar 39 sahaja. Indeks Glisemik yang rendah ini membuatkan ESP lambat dihadam dan tenaga dilepaskan secara perlahan. Jadi si ibu akan menikmati kenyang lebih lama dan tenaga yang berterusan.


2. ESP SUMBER KALSIUM DAN PROTEIN

Dua komponen utama penghasilan susu terdapat dalam ESP. Turut disertakan ialah 5 sumber Vitamin dan 4 sumber Mineral yang menyebabkan jurang nutrisi si ibu menjadi lengkap. Jadi sebagai contoh, ibu ibu tidak perlu memaksa diri untuk mendapatkan 3 biji telur sehari semata-mata untuk melengkapkan keperluan protein harian. Telur secara berlebihan juga penyebab kolestrol tidakbaik menjadi tinggi.


3. ESP MEMBANTU MENSTABILKAN HORMON

ESP yang mengandungi Isoflaven sangat baik untuk ibu menyusu. Secara mudah difahami, Isoflaven ini berfungsi untuk menstabilkan hormon. Apabila hormon stabil, penghasilan susu akan jadi mudah kerana isyarat yang dihantar terus ditafsir oleh otak tanpa sebarang halangan.




Berminat untuk dapatkan Supplement Shaklee? Boleh contact Syima. Nak mudah, boleh click 0183252507



KENAPA PERLU PILIH SAYA SEBAGAI RAKAN SHAKLEE ANDA?

Buat pembaca baru, biar syima perkenalkan diri syima dulu. Saya Hasyimah Hashim boleh panggil syima, berusia 28 tahun dan telah menjadi ahli Shaklee sejak tahun 2016. Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur, amanah dan pantas melaksanakan tanggungjawab. Memegang prinip mementingkan kesihatan para pelanggan berbanding keuntungan semata-mata. Saya akan menyediakan konsultasi secara PERCUMA beserta jadual pengambilan vitamin yang bersesuaian untuk anda.

MEDIUM PENGHANTARAN SHAKLEE

Penghantaran vitamin Shaklee anda boleh diatur menggunakan Poslaju dan Gdex. Untuk lain-lain medium, sila cadangkan mengikut kesesuaian lokasi anda. Untuk item "ready stock", saya menyediakan servis COD sekitar Wangsa Maju / Kuala Lumpur.

CARA PEMBAYARAN 

Pembayaran boleh dibuat melalui Maybank.

CARA BELI SET SHAKLEE

Jika anda ingin membeli set Shaklee, anda mempunyai beberapa pilihan :-
  • belian online dengan menggunakan kad kredit atau kad debit anda
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (NO ID SHAKLEE : 1241234)
  • melalui saya. Sila Whatsapp di 0183252507 (hasyimah / syima) untuk bantuan / belian.
NAK BELI SEKARANG MENGGUNAKAN KAD KREDIT ATAU KAD DEBIT ANDA?

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=44cc3bcbd1ab8ca953a84ec52398a16d


Atau ingin menjadi ahli Shaklee untuk penjimatan hebat?

http://www.shaklee.com.my/?joinnow=1241234

Nikmati manfaat bonus tunai dan penjimatan harga hebat jika menjadi ahli Shaklee. Ingin menjadi pengedar Shaklee untuk mendapatkan pendapatan? Sertai team business kami, Aces High Group yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dan fleksibel.
Rakan Shaklee Anda:
Hasyimah Hashim (Syima)
SMS / Whatsapp : 0183252507
Fb page : Hasyimahshe
Personal Fb : Hasyimah Hashim
Instagram : Hasyimahshe