Rabu, 28 November 2012

cara berjimat menggunakan pencuci pinggan mangkuk


 kitchen accessories from google

hari ni, aku rasa macam nak berkongsi cara aku berjimat. topik nya ialah pencuci pinggan mangkuk. Aku terpanggil nak berkongsi pon sebab ada la beberapa sahabat yang menziarah aku kat umah yang dok usha aku basuh pinggan.

maaf takde gambar ketika membasuh. seksis seksis sekali.

sesetengah suri rumah ( golongan yang paling ramai membasuh ) mencair kan pekatan didalam mangkuk dan merendam span didalam cairan tersebut untuk berjimat. jangan pelik. sebab ade orang siap titis kan setitik pekatan keatas setiap pinggan mangkuk sebelum mencuci.

dan cara aku....cair kan pekatan dan masuk kan ke dalam pump bottle. mudah.

instead of 1 liter sunlight ( yang aku guna ) tahan 2 bulan ( aku memasak minimum 2 kali sehari ), boleh la tahan up to 4 months. sebab bila aku dilute kan dalam bottle aku sukat. satu sudu sunlight dengan air penuh pump bottle. tahap kecairan nya bersesuaian la untuk cuci kuali goreng ayam.

 lebih kurang gini la cara aku manfaat kan : source google

tahap ketahanan span juga lama sebab span tak terendam. kalau span terendam ni bakteria extra rapid membiak. kalau tak percaya cuba bau span yang terendam dalam cairan pencuci. mantap kan??? itu la tanda nya bakteria banyak.

kat rumah aku span sebulan sekali je tukar.

dilution bottle from tupper siap measurement : source as stated on pic