Isnin, 30 Mei 2016

Anak lambat bercakap, salah siapa?

Dengan rasmi nya aku nak announce anak aku dah boleh bercakap. Tu pun lepas dia dah boleh sebut tutup as tutup, bukak as bukak. Yang pelat pelat tu okay lagi. Tapi kalau benda yang disebut tu cuma aku je yang paham, tu tak kira lah ye.

Age 1 year 11 months.

Ye lewat. Sebab anak lelaki. Anak perempuan lain cerita. Tapi ada satu lagi sebab ; SEBAB AKU.
Mesti semua orang pelik pe kebenda nya aku jadi sebab anak lambat cakap. Untuk pengetahuan semua, aku cuma duduk rumah goyang kaki, tidur, makan dan mandi bersama keluarga tercinta. Yes aku doplopat jam dengan anak aku. Dan aku bahagia (eh eh tetiba)

Sebagai anak lelaki, penerimaan budak lelaki ni berbeza. Tak sama dengan anak perempuan. Beza dia, boys learn dengan cara main. While the girls, ko boleh ajar bercakap dengan cara banyak bercakap dengan dia.

Yang aku pulak seorang mak yg punya 2 taik lalat tepi mulut. pok pek pok pek siang malam pagi petang. Tak cukup dengan faiq, aku sambung plak ngan apaknya. Tak response takpe..apeadehal. Salah sebut word pon aku maintain confident.

So, the whole time ngan faiq, aku dok la bersembang dengan dia. Siap buat kelas menyebut lagi. haram anak aku nak repeat. Dia siap takde bubbling macam budak lain ko tau. Dia cuma merengek aje. Terpaksa la maknya study sign language.

Sampai la satu masa aku terjumpa satu article pasal mengajar anak bertutur. Tapi article tu devide la ikot jantina anak. Baru aku realise yang aku telah membantut kan sel sel bercakap anak aku. Sementelahan itu (cewah), aku ubah routine aku. 
 
Macam kan kalau dia main excavator, aku tanya color, tyre mana? excavator buat ape? excavator iman besar ke kecik? excavator (yang sebenar) tu besar ke excavator iman (toys) besar?
Yang ni dia tengah main flaxseed. Makanan diet bapak dia yang sikit lagi nak expired. Bila dia main cedok guna excavator (fav toy) dia, aku tanya lah dia excavator buat ape tu? Flaxseed tu wangi ke busuk? At the same time ko kena gak response kat soalan ko tu untuk bagi dia idea nak jawab ape. Jangan pulak ko pikir dia akan ter-genius terus boleh jawab : Flaxseed busuk. Mbahahahahahaha.
While dekat playground pulak, aku cuba ajak dia bersembang dengan kawan yang ada kat situ. Macam hai, kakak, abang, main. Sebab anak jantan ni, otak (padlock) dia macam perlu ada satu key (permainan), bila key to bukakkan padlock, barulah otak dia nak develop. 
Ni nak bagitau, dah seminggu sebenarnya aku dok jual INSTANT SHAWL (sekali sarung & 2 loop)
As a mother to toddler, aku memerlukan sesuatu yang memudahkan aku, 







Material bubble 
IRONLESS
PINLEES
Labuh depan / belakang
Labuh boleh adjust ikot pemakaian masing masing


Harga RM25 FREE postage semenanjung. ss add rm3.


order via whatsapp 018-3252-507.

p/s: 2 loop takde dalam gambar.